Photogrammetry - How To
Rekonštrukcia 3D modelu z 2D obrazu
Skladanie 2D obrázkov do 3D modelu sa nazýva fotogrametria a umožňuje vytvoriť 3D model len na základe obrázkov objektu vytvorených 2D kamerou v postupnosti kopírujúcej pomyselné prstence okolo skenovaného objektu.
Presnosť je závislá od množstva detailov zachytených kamerou a ich dobrou viditeľnosťou. Je potrebné zabezpečiť homogénne osvetlenie bez priamych prepalov svetlom.
![](../__attachments/91488257/att_13_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Skutočný objekt
![](../__attachments/91488257/att_14_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Zrekonštruovaný model v 3D
Výhoda rekonštrukcie je nenáročnosť na hardvér a rýchlosť spracovania dát oproti 3D skenovaniu. Nevýhody sú značné obmedzenia v presnosti a nedokonalosť rekonštrukcie rovných plôch bez náznaku textúry.
![](../__attachments/91488257/att_1_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
![](../__attachments/91488257/att_2_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Zlá rekonštrukcia kolesa kladky z dôsledku nedostatku textúry, tvarov a príznakov na jej povrchu, prípadne ak je materiál vysokého lesku a odraz na ňom sa mení z dôsledku odrazu okolia.
![](../__attachments/91488257/att_7_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
![](../__attachments/91488257/att_11_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Naopak, na textúrovaných tvaroch je dosiahnuteľná vysoká presnosť.
![](../__attachments/91488257/att_8_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
![](../__attachments/91488257/att_9_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Rovné plochy bez textúry sú kritické pre rekonštrukciu.
Pre zvýšenie presnosti rekonštrukcie je možné umiestniť do kalibračné značky uľahčujúce spájanie obrázkov na nevýrazných povrchoch a objektoch.
![](../__attachments/91488257/att_10_for_91488257.png?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
![](../__attachments/91488257/att_3_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Samotné skenovanie je možné uskutočniť pomocou fotiek, alebo videa v prstencovom pohybe a jednotlivých úrovniach. Pri fotení je potrebné rozdeliť prstenec aspoň na 10 až 20 pohľadov v 360 stupňoch a prstence aplikovať v piatich vrstvách kde prvá vrstva je kolmý pohľad z hora a posledná vrstva je vodorovný pohľad s podložkou.
Pri vytváraní videa je dôležitý pomalý pohyb aby sa nevytvárali rozmazané snímky.
Vždy si skontrolujte nastavenie kamery a jej rozlíšenia pre video, alebo fotky. Čím vyššie, tým lepšie.
![](../__attachments/91488257/att_4_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
![](../__attachments/91488257/att_5_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Miesta skenovaného objektu, ktoré vyžadujúce zvýšený detail je potrebné odfotiť z bližšia a viacerých pohľadov opisujúcich detail zameraného tvaru. Je dôležité sa vyvarovať záberom obsahujúcim len detail bez okolia, čo zamedzí rozpoznaniu príznakov spájania obrázkov.
![](../__attachments/91488257/att_6_for_91488257.jpeg?inst-v=f9938fa3-1a8d-495f-a5ac-bf85a984d0cb)
Detail zamerania sa na náročnejšie tvary.